Wat is Mindfulness?

Mindfulness is een wetenschappelijk onderbouwde aandachtstraining die je beter leert omgaan met stress, slapeloosheid, piekeren, depressie, burn-out, pijn, … maar stimuleert ook de creativiteit en verbetert de communicatie.
Mindfulness betekent: bewust aandacht geven aan wat er hier en nu is (gedachten, gevoelens, lichamelijke sensaties,…) zonder te oordelen.

Aandachtstraining

Internationaal is aandachtstraining bekend geworden onder de naam mindfulness. Het trainen van aandacht is een techniek die ongeveer 2500 jaar oud is. Toen werd hij in zijn oorspronkelijk vorm beoefend door Boeddha. Vandaag echter heeft de training van aandacht niet noodzakelijk een spirituele of religieuze betrachting. Het volgen van een training heeft dan ook niets te maken met 'boeddhist' worden. Het is een wetenschappelijk onderbouwde training die oosterse wijsheid en westerse psychologie integreert.

Eenvoudig

Een aandachtstraining start met een schijnbaar eenvoudige methode waarbij de aandacht door middel van concentratie gecentreerd wordt op één punt. Dit doen we door een aantal eenvoudige oefeningen waarbij de aandacht gericht wordt op de ademhaling of bepaalde lichaamszones. Snel komt men tot de ontdekking dat het in 'de innerlijke wereld' zelden rustig is. Er is eerder sprake van een continue stroom van denken, oordelen, emoties,...
Daarenboven blijkt dat we maar zeer weinig controle hebben op deze processen. Ze leiden een eigen leven. Zo worden onbewust allerlei gedachten, herinneringen en opinies meegenomen in het huidige moment. We zien de werkelijkheid doorheen de filter van onze eigen geschiedenis, doorheen onze verlangens, onze betrachtingen. Zodoende wordt onze waarneming vertroebeld. Misverstanden, communicatieproblemen en allerhande spanningen zijn daar vaak het gevolg van.

Niet oordelen

Door de stroom van gedachten en emoties in onszelf oordeelloos op te merken, verliezen ze een groot deel van hun impact. We zien meer en meer de werkelijkheid zoals ze zich aandient, zonder innerlijke stoorzenders. Na verloop van tijd zal de aandachstraining de eenpuntige concentratie laten uitbreiden tot een momentconcentratie. We ontwikkelen een alertheid voor ons eigen functioneren in alle aspecten van het leven.

Wil je een training volgen of al even proeven van een oefening?

Je vindt al onze trainingen terug in onze agenda.
Thuis al eens proberen? Hier vind je gratis oefeningen, experimenteer vrij!

Vandaag zijn er zowel in de klinische praktijk (bv. behandeling van depressie) als in de professionele wereld (bv. stressreductie) verschillende programma's beschikbaar die gebruik maken van de aandachtstraining.
De training bestaat uit een aantal bijeenkomsten waar we stap voor stap verschillende technieken inoefenen. De deelnemers krijgen audiobestanden waarmee ze thuis verder kunnen oefenen. Er worden, in functie van de behoefte, specifieke oefeningen meegegeven. Zo zijn er communicatie-oefeningen, de creativiteit kan gestimuleerd worden, stress kan aangepakt worden etc.
De aandachtstraining wordt begeleid door professionele trainers. Ons aanbod wordt wetenschappelijk onderzocht op effectiviteit.