Wat is Mindfulness?

Mindfulness is een wetenschappelijk onderbouwde aandachtstraining die je beter leert omgaan met stress, slapeloosheid, piekeren, depressie, burn-out, pijn, … maar stimuleert ook de creativiteit en verbetert de communicatie.

Mindfulness betekent: bewust aandacht geven aan wat er hier en nu is (gedachten, gevoelens, lichamelijke sensaties,…) zonder te oordelen.

Wetenschappelijk onderbouwde aandachtstraining

Internationaal is deze aandachtstraining bekend geworden onder de naam mindfulness. Het trainen van aandacht is een techniek die ongeveer 2500 jaar oud is. Toen werd hij in zijn oorspronkelijk vorm beoefend door Boeddha.

Vandaag echter heeft de training van aandacht niet noodzakelijk een spirituele of religieuze betrachting. Het volgen van een training heeft dan ook niets te maken met 'boeddhist' worden. Het is een wetenschappelijk onderbouwde training die oosterse wijsheid en westerse psychologie integreert.

Eenvoudig

Een aandachtstraining start met een schijnbaar eenvoudige methode waarbij de aandacht door middel van concentratie gecentreerd wordt op één punt. Dit doen we door een aantal eenvoudige oefeningen waarbij de aandacht gericht wordt op de ademhaling of bepaalde lichaamszones. Snel komt men tot de ontdekking dat het in 'de innerlijke wereld' zelden rustig is. Er is eerder sprake van een continue stroom van denken, oordelen, emoties,...

Bovendien blijkt dat we maar zeer weinig controle hebben op deze processen. Ze leiden een eigen leven. Zo worden onbewust allerlei gedachten, herinneringen en opinies meegenomen in het huidige moment. We zien de werkelijkheid doorheen de filter van onze eigen geschiedenis, doorheen onze verlangens, onze betrachtingen. Zodoende wordt onze waarneming vertroebeld. Misverstanden, communicatieproblemen en allerhande spanningen zijn daar vaak het gevolg van.

Niet oordelen

Door de stroom van gedachten en emoties in onszelf oordeelloos op te merken, verliezen ze een groot deel van hun impact. We zien meer en meer de werkelijkheid zoals ze zich aandient, zonder innerlijke stoorzenders. Na verloop van tijd zal de aandachtstraining de eenpuntige concentratie laten uitbreiden tot een momentconcentratie. We ontwikkelen een alertheid voor ons eigen functioneren in alle aspecten van het leven.

Wil je een training volgen of al even proeven van een oefening?

Je vindt al onze trainingen voor particulieren terug in onze agenda.
Wil je thuis al eens proberen? Hier vind je gratis oefeningen, experimenteer vrij!

Mindfulness bij bedrijven

Bij bedrijven zoals Microsoft, Janssen Pharmaceutica, ING,... biedt Itam een aandachtstraining, Mindful@Work, aan, die een waardevolle bijdrage levert aan je opleidingsbeleid.

Deze methode werd reeds grondig uitgetest bij bedrijven, waardoor we na meer dan 10 jaar ervaring, een deskundig, onderbouwde training kunnen aanbieden. Bovendien gebruikt Itam wetenschappelijk onderbouwde instrumenten om burn-out, stress, engagement en welzijn te meten.

Mindful@Work:

  • is voor zowel leidinggevenden als werknemers in grote en kleine bedrijven
  • richt zich op het voorkomen van uitval door stress & burn-out
  • leert mensen omgaan met stress, piekeren en slapeloosheid
  • stimuleert het probleemoplossend vermogen en bevorderd de authenticiteit bij managers

De training bestaat uit een aantal bijeenkomsten waar we stap voor stap verschillende technieken inoefenen. De deelnemers krijgen audiobestanden waarmee ze thuis verder kunnen oefenen. Er worden, in functie van de behoefte, specifieke oefeningen meegegeven. Zo zijn er communicatie-oefeningen, de creativiteit kan gestimuleerd worden, stress kan aangepakt worden etc.

Meer info vind je op deze pagina.  Mail ook gerust naar info@itam.be voor meer info.