Hoe meet u op een eenvoudige manier stress bij uw medewerkers?

En vooral: welke invloed heeft Mindfulness Based Stress Reduction op deze metingen?

Mindfulness is een grondig wetenschappelijk onderbouwde methode om stress te verlagen. En toch wordt deze methode in bedrijven nog te weinig ingezet als preventiemiddel bij de medewerkers. Nochtans is er een zeer eenvoudige methode om het resultaat van een mindfulnesstraining per medewerker te meten. En via zeer voor de hand liggende technieken: een goede hartslagmeter en een app is alles wat er nodig is.

Heart Rate Variability: wat uw hart zegt over uw stress

Uw hartslag is een belangrijke indicator voor stress. Soms kan de hartslag verhoogd zijn door een fysieke inspanning of door een netelige situatie op het werk. Maar wat opmerkelijk is, is dat uw hart niet met gelijke intervallen slaat. Stel dat u 60 hartslagen per minuut hebt, dan kan het zijn dat er een slag is na 1,2 seconden, de volgende na 0,8 seconden, na 1,1 seconden. Soms pompt uw hart sneller en soms weer wat trager, er zit dus met andere woorden een zekere variabiliteit op ons hartritme. Blijkt nu dat Heart Rate Variability (HRV) een veel betere indicator is voor de mentaal-emotionele spanning. Bij een HRV-meting wordt een analyse gemaakt van de variatie in tijd tussen de hartslagen door.

Neem nu als voorbeeld een autorit. U vindt het ongetwijfeld cruciaal dat de rem en uw gaspedaal optimaal functioneren. Wel, voor uw lichaam is het even belangrijk. U kan een tijdlang gas geven, maar u bent ongetwijfeld blij als de rem ook werkt. Beeldt u maar eens in dat wel altijd gas blijven geven en vergeten zijn hoe te remmen… dan rijden we de auto kapot, we branden op… en dat noemen we dan uitputting en burn-out. Of beeldt u maar eens in dat u te snel rijdt en dat u vergeet te remmen in de bocht… dat zou u kunnen vergelijken met boze reacties of een kort lontje als gevolg van hoge stress.

Uw hartritmevariabiliteit dus is een zeer goede indicatie van hoe goed het autonome zenuwstelsel functioneert. Dit zenuwstelsel reguleert autonoom (dus zonder dat u daar iets voor moet doen) een groot aantal functies en processen in uw lichaam. Naast de hartslag reguleert het bijvoorbeeld ook de spijsvertering, ademhaling en bloeddruk. Dit autonome zenuwstelsel bevat enerzijds een ‘gaspedaal - sympatisch zenuwstelsel’ en anderzijds een ‘rem - parasympatisch zenuwstelsel’.

Met andere woorden, als het autonome zenuwstelsel optimaal functioneert, dan werken ‘gas’ en ‘rem’ harmonisch samen en heeft u bovendien een coherente hartritme variabiliteit.



De invloed van MBSR op uw HRV

Het goede nieuws is dat we het ‘autonoom zenuwstelsel’ toch op een aantal wijzen kunnen beïnvloeden. Via mindfulness oefeningen kunnen we bijvoorbeeld vertragen, extra aandacht geven aan onze ademhaling… en in deze alsmaar drukker wordende wereld opnieuw contact maken met de rem in het systeem.

Onze trainingen bevatten het letterwoord SLOW. Daarbij staat die S voor STOPPEN en impliceert dat we geen gas meer geven, het is STOPPEN en LANDEN. Daarvoor gebruiken we de techniek ‘paced breathing’. Tijdens deze oefening is het de bedoeling dat men de adem controleert door bijvoorbeeld 6x per minuut bewust in te ademen en iets langer uit te ademen. Inademen versnelt namelijk de hartslag (de gas) en uitademen vertraagt de hartslag (de rem).

Na deze oefening zal u al snel een wijziging opmerken in uw hartritmevariabiliteit. Eens het systeem wat meer in balans in kunnen we op onderzoek gaan en OPENEN voor wat zich toont. Als we bijvoorbeeld warme betekenisvolle relaties hebben dan zal u merken dat ook dit een impact heeft op onze HRV. Uiteindelijk kunnen we onze levenscontext aanpassen zodat we optimaal functioneren, dit doen we door WISE actions te stellen.

Via de biofeedback van de HRV kunnen we onze progressie in kaart brengen, zien wanneer we meer en minder spanning ervaren en aantonen dat een mindfulness oefening gunstige invloed heeft op het stressgehalte.

Het is dus niet alleen een tool om de stress te meten, door actieve stimulatie en trainingen kan men hierdoor beter met stress omgaan en een betere focus verkrijgen. Zie het als een start-to-run, waarbij u dan mentaal bouwt aan een goede conditie. Een goede fysieke conditie bouwt men even stapsgewijs op als een mentale conditie.

 

Mindful@Work trainingen met HRV metingen bij Itam

Bij Itam ondersteunen we uw medewerkers tijdens de Mindful@Work trainingen graag aanvullend met de nodige tools.
Contacteer ons via info@itam.be voor meer info.

Ga terug