Drie manieren om kalm te blijven onder stress

Mindfulness Omgaan met stress

En hoe dit een invloed heeft op uw brein.

Drie manieren om kalm te blijven onder stress. Maar hoe leert u omgaan met stress?

Het is vrij natuurlijk dat u in bepaalde stressvolle situaties uw kalmte dreigt te verliezen. Als u echter geen greep krijgt op uw stress dan bestaat de kans dat u de trappers verliest. Wat dan weer zorgt voor extra stress.

Hier zijn drie tips die u kunnen helpen om toch kalm te blijven. Zoals vaak bij gedragsveranderende ingrepen vraagt het enige oefening om deze nieuwe gewoontes onder de knie te krijgen. Laat u dus niet ontmoedigen als het niet meteen lukt.

1. Leren omgaan met ongemakkelijke gevoelens

Stress zorgt voor gevoelens die we als onaangenaam ervaren. Eerder dan u te verzetten tegen deze gevoelens, is het zinvoller om ze te erkennen en ze fluisterend in gedachten te benoemen, bijvoorbeeld met de woorden: “zo voelt stress” of “zo voelt onrust”.

Onderzoek met de breinscanner toont aan dat het benoemen -en dus erkennen- van een emotie er voor zorgt dat de amygdala (het paniekcentrum in ons brein) minder actief is.

2. Zorg voor een rustgevende routine.

Als u weet dat u voor een stressvolle opdracht staat, helpt het om vooraf enkele eenvoudige ontspanningsoefeningen te doen. Iets wat u bijvoorbeeld in bijna elke situatie kan doen is een drietal keer zeer langzaam in en uit ademen, waarbij u zeer bewust het volledige pad van de ademhaling volgt: van het binnenkomen door de neusgaten tot het rijzen van de borstkas, de flanken en de buik, het kantelmoment waarop de buik, de borstkas en de flanken weer dalen en de warme lucht door uw neusgaten naar buiten komt.

Deze bewuste ademhaling stuurt een rustgevend signaal naar uw brein, wat op zijn beurt het signaal terugkoppelt naar uw lichaam, als een rustgevende spiraalbeweging.

3. Ervaar de situatie mindful.

Om te vermijden dat u helemaal op sleeptouw genomen wordt door uw kritische, denkende geest, helpt het om u te focussen op de taak zelf, door elke handeling zeer bewust en weloverwogen uit te voeren. Daarbij kijkt u naar de handeling alsof u een externe waarnemer bent van uw eigen gedrag.

U zal daardoor wellicht niet alleen trager, maar ook rustiger handelen, wat zorgt voor een zelfversterkende, rustgevende cyclus in uw mindset.


Als u meer wilt weten hoe mindfulness u en uw collega’s kan helpen om veerkrachtig om te gaan met stressvolle situaties, biedt Itam u een startsessie aan “My mental start-to-run”. Contacteer bjorn.prins@itam.be vrijblijvend voor meer informatie.